Asunnon myynti

Asunnon myynti suunnitteilla? – 9 asiaa, jotka kannattaa huomioida

Tavalliselle ihmiselle asunnon myynti on yksi elämän suurimmista päätöksistä ja herättää siksi myös paljon paljon kysymyksiä.

Mistä löydän oikean kiinteistönvälittäjän? Paljonko kiinteistönvälittäjälle on järkevää maksaa? Voisinkohan säästää ja myydä asunnon mieluummin itse?

Miten valmistaudun asunnon myyntiin? Ja entäpä sitten se hinta? Miten vältän ali- tai ylihinnoittelun?

Kokosimme tähän artikkeliin 9 näkökulmaa, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelet asunnon myyntiä.

1. Asunnon myyntikuvat

Asunnon myyntikuvat ovat yksi ihan olennaisimmista seikoista, jotka sinun tulee huomioida kun suunnittelet asunnon myyntiä.

Myyntikuvat ovat eittämättä yksi tärkeimmistä asioista myynti-ilmoituksessa, sillä ne vaikuttavat siihen kiinnostuuko potentiaalisen ostaja ylipäänsä kohteestasi.

Tässä kohtaa ei siis kannata ryhtyä pihistelemään. Ammattikuvaajan avulla varmistat, että kuvat ovat laadukkaat, kuvakulmat parhaat mahdolliset, valaistus optimaalinen ja asunto pääsee kuvissa oikeuksiinsa.

Toki jos taitoa löytyy omasta takaa ja kuvausvälineet ovat kunnossa, on mahdollista ottaa hyvät kuvat itsekin. Jos et kuitenkaan ole ihan varma omasta osaamisestasi tai siitä, riittääkö kuvien laatu, käänny ammattilaisten puoleen.

Usein myyntikuvat sisältyvät välityspalveluun, mutta poikkeuksiakin on. Kannattaa siis varmistaa, sisältyykö kuvaus välityspalkkioon vai tuleeko siitä lisämaksua.

Asuntoekonomilla ammattikuvaajan ottamat myyntikuvat sisältyvät aina kiinteään välityspalkkioon, ja perinteisten sisä- ja ulkokuvien lisäksi teemme myytävästä kohteesta myös tyylikkään 3D-esittelyn samaan hintaan.

2. Asunnon myyntistailaus

Kun suunnittelet asunnon myyntiä (ja myyntikuvia), kannattaa kohteen viihtyisyyttä pyrkiä tuomaan esille pienellä stailauksella. Stailattu asunto myydään todennäköisesti nopeammin.

Hyväkuntoisen asunnon stailaaminen on helppoa. Siihen riittää yleensä huolellinen siivous ja henkilökohtaisten tavaroiden laittaminen pois näkyviltä. Toki karsintaa kannattaa tehdä runsaammallakin kädellä, jos tavaraa on esillä paljon.

Tavaroita karsimalla asuntoon pyritään luomaan neutraali ja mahdollisimman avara ilme, joka vetoaa useampiin ostajaehdokkaisiin. Olennaista on, että mahdollisimman moni pystyisi kuvittelemaan omat kalusteensa – sekä tietenkin itsensä – asuntoon.

Siistin ja liiasta tavarasta karsitun asunnon voi viimeistellä myyntikuntoon yhdenmukaisilla ja neutraaleilla tekstiileillä sekä muutamalla harkitulla yksityiskohdalla, kuten vaikkapa piristävillä leikkokukilla tai värikkäällä hedelmäkorilla.

Hyvillä ohjeilla myyntikuvaukseen on helppo valmistautua itsekin. Välittäjä kertoo varmasti mielellään, miten kevyt ehostus kannattaa toteuttaa.

Asunotekonomilla kiinteistönvälityspalveluun sisältyy aina vakiona selkeät stailausohjeet, joiden avulla luot helposti houkuttelevan ilmeen asuntoosi.

3. Tyhjän asunnon virtuaalistailaus

Stailaukseen kannattaa kiinnittää huomiota myös silloin vaikka asunto olisi tyhjilläään.

Vaikka on tärkeää, ettei tilassa ole liikaa tavaraa, ei täysin tyhjäkään asunto ole optimaalinen myyntikuvien kannalta.

Kalustamatonta asuntoa on hankalampi hahmottaa kuvista. On vaikeaa nähdä, millaiset kalusteet asuntoon mahtuvat ja miten ne on mahdollista sinne sijoittaa. Tyhjästä asunnosta otetut kuvat eivät myöskään yleensä kiinnitä yhtä hyvin huomiota kuin houkuttelevan näköinen sisustus.

Stailauksen avulla voidaan onneksi tuoda esille tyhjilläänkin olevan kohteen potentiaali.

Tyhjän asunnon stailaus voidaan tehdä joko oikeilla huonekaluilla tai virtuaalisesti. Näistä jälkimmäinen vaihtoehto on ehdottomasti vaivattomin ja kustannustehokkain tapa.

Kun virtuaalistailaus on tehty laadukkaasti, se on myös vähintään yhtä houkuttelevan näköinen kuin oikeilla kalusteilla toteutettu stailaus. Ellei jopa houkuttelevampi – virtuaalistailaus tarjoaa monipuolisempia mahdollisuuksia ostajaehdokkaisiin vetoavien näyttävien sisustusratkaisujen toteutukseen.

Virtuaalistailaus on mahdollista toteuttaa myyntikuvauksia varten myös jo kalustettuun asuntoon. Tällöin oikeat kalusteet poistetaan kuvista digitaalisesti ja korvataan kohteen potentiaalin paremmin esiin tuovalla virtuaalistailauksella.

4. Asunnon 3D-virtuaaliesittely

Perinteisten myyntikuvien ja kohdevideoiden lisäksi asunnon myyntiä ja markkinointia voidaan vauhdittaa nykyään myös erilaisilla 3D-virtuaaliesittelyillä.

Virtuaalisesittelyt ovat vielä suhteellisen harvinainen näky myynti-ilmoituksissa, mutta esimerkiksi meillä Näyttö 24/7 -asuntoesittely™ on otettu osaksi kaikkien kohteiden myyntiä. 3D-esittelyiden avulla kohteista saadaan jopa 95 % enemmän yhteydenottoja (Matterport 2018, 9 Surefire Ways To Sell Homes Faster).

Virtuaaliesittely ansiosta ostajat voivat vapaasti liikkua asunnossasi kotisohvalta käsin sekä tutustua myytävään asuntoon etänä heti, kun kohde on julkaistu. Virtuaaliesittely mahdollistaa myös sisätilamittausten tekemisen kohteessa jo etukäteen, mikä puolestaan auttaa hahmottamaan esimerkiksi sitä, miten omat kalusteet sopisivat kohteeseen. Tämä nopeuttaa ostajan löytämistä ja kaupantekoa.

Asuntonäyttöön saapuessaan virtuaaliesittelyn kautta kohteeseen tutustuneilla ostajaehdokkailla on siis jo tavanomaista parempi käsitys kohteesta. Tämä auttaa minimoimaan tuloksettomien asuntonäyttöjen määrä ja vauhdittamaan asunnon myyntiä.

5. Myynti-ilmoituksen kirjoittaminen

Pelkkä visuaalinen ilme ei tietenkään riitä vakuuttamaan potentiaalisia ostajaehdokkaita, vaan tarvitaan myös houkutteleva myynti-ilmoitus.

Erottuva myynti-ilmoitus herättää ostajaehdokkaiden mielenkiinnon, vastaa heidän mahdollisiin kysymyksiinsä jo etukäteen ja saa heidät näin liikkeelle.

Toisinaan myynti-ilmoitukset todella erottuvat joukosta, esimerkiksi runollisella kielellään, mutta useimmiten asiallinen ja ennen kaikkea informatiivinen teksti puree ostajaehdokkaisiin parhaiten.

Mitä hyvässä myynti-ilmoituksessa sitten on?

Hyvässä myynti-ilmoituksessa on kattavat ja virallisten asiakirjojen mukaiset perustiedot. Lisäksi hyvässä myynti-ilmoituksessa tuodaan esille asunnon myyntivaltit, kuten vaikkapa lähialueen palvelut, rauhallinen naapurusto, takapihalta lähtevät vehreät lenkkeilymaastot tai laadukkain materiaalein vastikää remontoitu keittiö.

Asiantunteva välittäjä tietää kokemuksesta, millaiset argumentit puhuttelevat kohderyhmää, ja sinä voit antaa välittäjälle puolestasi arvokasta kokemusperäistä tietoa.

6. Asunnon pyyntihinnan määrittäminen

Kenties se kaikkein olennaisin asia asunnon myyntiä suunniteltaessa on kuitenkin oikean hinnan määrittäminen.

Kokematon hinnoittelija saattaa helposti yli- tai alihinnoitella kohten. Alihinnoittelu tarkoittaa, että asunto menee todennäköisesti nopeasti kaupaksi, mutta et saa sitä parasta mahdollista hintaa. Ylihinnoittelu puolestaan tarkoittaa, ettei kiinnostuneita ostajia kuulu ja myyntiaika venähtää turhan pitkäksi.

Tässä jos jossain, kannattaakin luottaa kokeneen kiinteistönvälittäjän ammattitaitoon. Asiantunteva välittäjä määrittää asunnon pyyntihinnan tarkkoihin kauppahintatilastoihin ja data-analytiikkaan perustuen niin, että kohde saadaan myytyä kohtuullisessa ajassa ja sinä saat siitä parhaan mahdollisen hinnan.

Poikkeuksiakin toki on. Joskus kohteita saatetaan hinnoitella esimerkiksi strategisesti yläkanttiin, mutta tällöinkin vaarana on venyvä myyntiaika ja sen seurauksena kohteen ”uutuudenarvon” laskeminen.

Aiemmin toteutuneiden kauppahintojen lisäksi asunnon arvoon vaikuttavat myös lukuisat muut asiat, jotka ammattilainen ottaa huomioon hintaa määrittäessään. Tällaisia ovat muun muassa kohteen sijainti, asunnon kunto, valmistumisvuosi, pohjaratkaisu ja tontti.

Mitä paremmin pyyntihinta vastaa kohteen todellista arvoa, sitä todennäköisemmin oikeat ostajat löytyvät nopeasti ja kaupat saadaan solmittua parhaaseen mahdolliseen hintaan.

Kiinteistönvälittäjän käyttäminen asunnon myynnissä viestii myös potentiaalisille ostajille, että hinta on todennäköisesti realistinen, eikä hinnassa ole esimerkiki myyjän ”tunnearvolisää”.

7. Asunnon myyminen itse

Houkutteleeko asunnon myyminen itse?

Asunnon myyminen itse on houkutteleva konsepti, sillä se tarjoaa mahdollisuuden säästää jopa useita tuhansia euroja välittäjänpalkkiossa. Ainakin periaatteessa.

Siinä on kuitenkin olemassa myös riskinsä. Pahimmassa tapauksessa asunnon myyjä säästön sijaan menettääkin useita tuhansia ja joutuu silti tekemään kaiken työn itse.

Monet luottavatkin siksi kiinteistönvälittäjän apuun. Ammattilainen hoitaa kaiken työn ja pitää huolen, että kaupat tehdään myös juridisesti oikein.

On kuitenkin olemassa kolmaskin vaihtoehto, jossa yhdistyy itsemyynnin edullisuus sekä kiinteistönvälittäjän ammattitaito:

Asuntoekonomi Avaa ovesi ja näytä kotisi® on moderni myyntikonsepti, jossa  LKV-pätevä ekonomivälittäjä huolehtii asunnon hinnoittelusta, markkinoinnista ja myynnistä – kaikesta siitä, mikä kuuluu perinteiseenkin välityspalveluun – mutta asunnon myyjä avaa ovensa ja näyttää kotinsa ostajalle itse.

Avaamalla ovensa itse asunnon myyjä voi säästää välityspalkkiossa jopa yli 90 %, koska Asuntoekonomin palvelussa on todella edullinen kiinteä välityspalkkio.

Avaa ovesi ja näytä kotisi® onkin paras vaihtoehto asunnon myyjälle, joka haluaa ammattilaisen avuksi asunnon myyntiin, mutta samalla säästää välityspalkkiossa.

8. Kiinteistönvälittäjän palkkio

Välityspalkkio onkin usein yksi kiinteistönvälittäjän valintaan vaikuttavista tekijöistä.

Yleensä välityspalkkio on jokin tietty prosentuaalinen osuus kauppahinnasta ja maksetaan välittäjälle vain siinä tapauksessa, että tämä saa asunnon myytyä. Tarkka välityspalkkio selviää siis vasta silloin, kuin myyjä päättää hyväksyä jonkun ostotarjouksista, mutta yleensä puhutaan noin 2–5 prosentin palkkioista.

Usein tämän prosentuaalisen palkkion lisäksi kiinteistönvälittäjillä on myös jokin kauppahinnasta riippumaton minimipalkkio, joka maksetaan myös silloin, jos minimipalkkio ei muuten täyttyisi esimerkiksi alueen alhaisen hintatason vuoksi.

Asuntoekonomi toimii monista kilpailijoista poiketen! Me emme pyydä korkeita prosentuaalisia osuuksia kauppahinnasta, vaan tarjoamme palvelumme aina edullisella kiinteällä välityspalkkiota. Ei siis yllätyksiä, eikä piilokuluja:

  • Välityspalkkio asunto-osakkeet 2500 €
  • Välityspalkkio kiinteistöt 3500 €
  • Ei piilokuluja, hinnat sisältävät alv. 24 %

Voit lukea hinnoittelustamme tarkemmin täältä.

9. Kiinteistönvälitys palveluna

Kiinteistönvälittäjän valintaa ei tietenkään kannata perustaa pelkkään välityspalkkioon!

Kova välityspalkkio ei kerro automaattisesti ammattitaitoisesta välittäjästä, tai toisinpäin. Esimerkiksi Asuntoekonomilla edullinen välityspalkkio kertoo nimenomaan tehokkaasta myyntikonseptista. Laadusta me emme tingi.

Kannattaakin aina tarkastella ennemmin sitä, mitä välityspalkkio oikein pitää sisällään ja varmistaa kuuluuko hintaan kaikki ne palvelut, joita tarvitset. Palveluiden sisältöjenkin välillä on nimittäin vaihtelua, ja osa välittäjästä ottaa extraa esimerkiksi asiakirjoista ja valokuvauksesta.

Asuntoekonomilla edulliseen kiinteään välityspalkkioon kuuluu kaikki tämä:

  1. Aina sinulle yksilöity, LKV-pätevä ekonomivälittäjä
  2. Kodistasi 3D-virtuaaliesittely
  3. Kattava portaalinäkyvyys (Etuovi, Oikotie, Tori)
  4. Asunnollesi some-mainonta (Facebook + Instagram)
  5. Ilmainen hinta-arvio
  6. Kaikki tarvittavat asiakirjat
  7. Ammattivalokuvat
  8. Kohderyhmää puhutteleva myynti-ilmoitus
  9. Kaikki yhteydenpito ostajaehdokkaisiin
  10. Helppo ohjeistus asuntonäyttöä varten
  11. Ostotarjousneuvottelut
  12. Kauppakirjojen laadinta liitteineen
  13. Kaupanteon järjestäminen (sähköinen / perinteinen)
  14. Ilmoitusten tekeminen (isännöitsijä + verottaja)